بررسی انواع مواد افزودنی بتن و کاربرد آنها

انواع مواد افزودنی بتن و کاربرد آنها

بتن تازه معمولاً با افزودن یک ماده افزودنی دارای خواص ویژه ای می شود. یک افزودنی می تواند دوام، کارایی، یا ویژگی های مقاومت مخلوط بتن را بهبود بخشد.

در طول ساخت و ساز، اغلب لازم است از مخلوطی برای غلبه بر شرایط دشوار مانند قرار گرفتن در هوای سرد یا گرم، نیازهای پمپاژ یا مشخصات بسیار کم نسبت آب به سیمان استفاده شود.

بررسی انواع مواد افزودنی بتن

افزودنی در بتن چیست؟

افزودنی در زمان اختلاط بتن به مواد افزودنی اضافه می شود که می تواند به کنترل زمان گیرش و سایر ویژگی های بتن تازه کمک کند.

که ممکن است به شکل مایع، پودر یا خمیر باشد، می توانند طبیعی باشد و یا مواد شیمیایی ساخته شده یا مواد شیمیایی نیمه مصنوعی باشند. این مواد شیمیایی ممکن است کند کننده، تسریع کننده، نرم کننده، عوامل مقاوم در برابر آب، بازدارنده های خوردگی یا هر نوع ماده شیمیایی دیگری باشند.

توسعه پویا در صنعت ساخت و ساز

توسعه پویا در صنعت ساخت و ساز ، ظهور مواد افزودنی و مواد افزودنی به طور فزاینده مدرن را برای بتن در بازار تحریک می کند به طور مثال کامپوزیت تقویت شده با الیاف پلیمر frp  . آنها نمایانگر طیف گسترده ای از محصولات با ساختار و خواص شیمیایی مختلف هستند. این مواد در مقادیر کمی به مخلوط های بتنی اضافه می شوند و با اجزای آن تداخل می کنند ، و از اثر مطلوب اطمینان می کنند. در نتیجه ، بتن اصلاح شده دارای ویژگی های بهبود یافته ای است که به قابلیت های ساختاری و طراحی بیشتری تبدیل می شود.

تعریف ترکیبات بتنی

 افزودنی بتن به عنوان ماده دیگری غیر از آب ، سنگدانه ها و سیمان هیدرولیک و مواد افزودنی مانند Pozzolana یا سرباره و تقویت کننده الیاف تعریف شده است ، که به عنوان ماده اولیه بتن یا ملات استفاده می شود و اضافه می شود.

دلایل استفاده از مواد افزودنی

برخی از اهداف مهم برای استفاده از مواد افزودنی عبارتند از:

برای تغییر خصوصیات بتن تازه ، ملات و گروت به:

  • قابلیت کارایی را بدون افزایش مقدار آب یا کاهش محتوای آب در همان کارآیی افزایش دهید.
  • زمان تنظیم اولیه را به عقب بکشید یا تسریع کنید.
  • تفکیک را کاهش دهید.
  • قابلیت پمپاژ را بهبود بخشید.
  • میزان ریزش ریزش را کاهش دهید.

برای تغییر خصوصیات بتن سخت ، ملات و گروت به:

  • ارزیابی گرما را در زمان سخت شدن زود به عقب بکشید یا کاهش دهید.
  • استحکام را افزایش می دهد (فشاری ، کششی یا خمشی).
  • دوام یا مقاومت در برابر شرایط شدید قرار گرفتن در معرض را افزایش دهید.
  • نفوذپذیری بتن را کاهش می دهد.
  • انبساط کنترل ناشی از واکنش قلیاییها با اجزای تشکیل دهنده خاص.
  • افزودنی های بتن کاهنده انقباض در طول اختلاط اولیه به بتن اضافه می شود.
  • پیوند بتن به آرماتور فولادی را افزایش دهید.
  • پیوند بین بتن موجود و جدید را افزایش دهید.
  • مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر سایش را بهبود بخشید.
  • خوردگی فلز تعبیه شده را مهار کنید.
  • بتن رنگی یا ملات تولید کنید

چه زمانی از ترکیبات بتنی استفاده می شود؟

  • هنگامی که با تغییر ترکیب ماده اولیه ، خصوصیات ایجاد نمی شود.
  • برای تولید اقتصادی اثرات مطلوب.
  • بعید است که بتن ضعیف بهتر شود.
  • جایگزینی برای تمرین بتن خوب نیست.
  • دوز مورد نیاز باید با دقت تعیین و تجویز شود

چگونه می توان از ترکیبات بتنی استفاده کرد؟

  • مشخصات کار را بررسی کنید
  • از ترکیب مناسب استفاده کنید
  • هرگز از یک ظرف بدون نشان استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از آلودگی تصادفی ، ظروف را بسته نگه دارید.
  • دوز صحیح را اضافه کنید.
  • از اضافه کردن “کمی اضافی” خودداری کنید
  • از دستگاه پخش کننده استفاده کنید
  • در پایان روز کاملاً بشویید
  • اگر به آب مخلوط اضافه شود بهتر است
  • دوز توصیه شده تولیدکننده معمولاً کافی است
  • مخلوط آزمایشی برای تعیین موثرترین دوز مهم هستند

انواع مواد افزودنی چیست؟

ترکیبات بتن ممکن است ترکیبات آلی و معدنی باشند. مواردی که بیش از یک ویژگی را اصلاح می کنند ، افزودنی های چند منظوره نامیده می شوند. هنگام استفاده بیش از یک نوع مواد افزودنی ، مهم است که درباره تأثیر متقابل آنها به یاد داشته باشید. قبل از تهیه مخلوط بتن ، لازم است که سازگاری مواد افزودنی و اثربخشی عملکرد آنها با سیمان بررسی شود.

ترکیبات کاهش دهنده آب


این گروه از افزودنی که بدون تغییر قوام بتن ، مقدار آب را حدود ۲-۵٪ کاهش می دهند. با استفاده از این مواد ، مخلوط بتن پلاستیک می شود و مقاومت فشاری آن افزایش می یابد. از نظر شیمیایی ، اینها معمولاً فسفاتها یا مشتقات چند حلقه ای هستند. این نوع مواد افزودنی از جمله بتون آماده مخلوط ، بتن جاده و کف استفاده می شود.

مواد افزودنی کاهش دهنده آب با برد زیاد


این گروه شامل ابر پلاستیک ها می باشد که میزان میزان اختلاط آب را بین ۱۲ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد. با استفاده از مواد افزودنی بتن پلیمری بهترین نتیجه را می توان بدست آورد. در نتیجه عمل آنها ، مخلوط بتن مایع شده ، تخلخل بتن کاهش می یابد و دوام و استحکام آن افزایش می یابد. از پلاستیک سازها ، از جمله دیگر ، در تولید بتن اسپری شده ، بتن خود فشرده سازی و عناصر بتونی استفاده می شود.

مواد افزودنی هوا برای بتن

مواد افزودنی از این نوع می تواند مخلوط کردن حباب های هوا را در توده بتونی و پخش شدن آنها به طور مساوی در کل حجم آن امکان پذیر کند. با این اصلاح ، بتن مقاوم به یخ زدگی و جذب کمتر می شود ، اما مقاومت فشاری آن کاهش می یابد. افزودن ۱٪ هوا به جرم بتن به معنای کاهش مقاومت در حدود ۵Mpa است. با استفاده از نمک اسیدهای آلی به عنوان ترکیبات بهترین نتیجه را می توان بدست آورد. از مواد افزودنی ورودی هوا ، از جمله دیگر برای پل ، سطح و بتن هیدروتکنیکی استفاده می شود.

مواد افزودنی ضد شستشو برای بتن

افزودنیهای این گروه از هدر رفتن آب مخلوط بتن جلوگیری می کنند ، به عبارت دیگر – احتباس آن را بهبود می بخشد. در نتیجه ، آنها انسجام بتن را افزایش داده و دوام لایه بالایی آن را بهبود می بخشد. آنها در ساخت و سازهای بتونی که در زیر سطح آب قرار دارند ، در تولید سنگ فرش کردن یا کفپوش بتونی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

مواد افزودنی در تسریع اتصال و تنظیم بتن

این گروه از موادی تشکیل شده است که زمان تغییر حالت ترکیب بتن از پلاستیک تا حالت سخت شده را کوتاه می کند. برای این منظور معمولاً از ترکیبات معدنی مانند نیتراتها ، کلریدها و فلورایدهای فلزی و همچنین پلی اتیلن گلیکولهای با وزن کم مولکولی استفاده می شود. از این نوع مواد افزودنی در تولید بتن ضد آب ، سریع تنظیم و بتن پاشش استفاده می شود. این افزودنی های استحکام باعث افزایش گرمای هیدراتاسیون می شوند ، اما ممکن است کارایی ترکیب بتن را بدتر کنند.

جمع آوری مواد افزودنی برای بتن

اینها معمولاً اکسیدهای فلزی ، قندها یا فسفاتها هستند که از نظر جسمی روند اتصال سیمان را مانع یا کند می کنند ، به طوری که بتن برای مدت طولانی در حالت مایع باقی می ماند. مواد افزودنی عقب انداز هنگامی استفاده می شود که نیاز به ترکیب لایه های بتونی با هم باشد. آهسته تر تنظیم تنظیم بتن ناشی از افزودنی می تواند تا چند ساعت دوام داشته باشد. مواد افزودنی برای بتن ریزی در دماهای بالا ، در تولید بتن معماری و مخلوط های منتقل شده در مسافت های طولانی استفاده می شود.

مواد افزودنی معدنی در بتن

افزودنی های معدنی علاوه بر بهبود اقتصادی، کاهش نفوذپذیری، افزایش استحکام و تأثیر بر سایر خواص بتن، عملکرد مخلوط ها را افزایش می دهند.

یک ماده افزودنی معدنی می تواند ویژگی های بتن سخت شده را با عمل هیدرولیکی یا پوزولانی اصلاح کند. انواع مختلفی از پوزولان ها از جمله پوزولان های طبیعی و خاکستر بادی و دود سیلیس وجود دارد. اینها را می توان به صورت جداگانه یا در ترکیب با سیمان پرتلند یا مخلوط استفاده کرد.

هنگام انتخاب افزودنی برای بتن چه عواملی را باید در نظر بگیرید؟

عوامل اصلی تعیین کننده انتخاب شیمی برای بتن جنبه اقتصادی ، یعنی هزینه اصلاح با استفاده از مواد افزودنی و جنبه تکنولوژیکی ، یعنی ارزیابی سهولت استفاده و اثر افزودنی در شرایط فرآیند. بسیاری از عوامل مؤثر بر اثربخشی ترکیبات باعث سردرگمی زیادی می شوند. بنابراین توجه به مهمترین فاکتورها از جمله:

  • خواص و ترکیب شیمیایی مواد افزودنی ،
  • حضور ، نوع و خواص مواد افزودنی یا مواد افزودنی دیگر برای بتن ،
  • اندازه کاربرد و لحظه اضافه شدن مواد افزودنی در رابطه با لحظه مخلوط کردن سیمان با آب ،
  • مخلوط کردن زمان و دمای جرم بتن ،
  • سازگاری سیمان با مواد افزودنی.

در حال حاضر مواد افزودنی و مواد افزودنی برای بتن سریعترین گروه در حال رشد محصولات شیمیایی ساختمانی هستند. با تشکر از تحقیق و توسعه این مواد ، بتن در حال تبدیل شدن به یک ماده چند منظوره مدرن است. خواص اصلاح شده آن اجرای بسیاری از پروژه های جالب ساخت و سازهای ساختمان را امکان پذیر می سازد که تاکنون فقط در تصور معماران باقی مانده است.

موارد احتیاطی در استفاده از مواد افزودنی بتن

در هنگام استفاده از مواد افزودنی ، مهندس بتن باید اقدامات احتیاطی ساده را در نظر داشته باشد: اولاً ، باید كیفیت را با كدهای عملی مربوطه تأیید كرد تا اطمینان حاصل شود كه آنها از عوارض جانبی مواد افزودنی و مفید یا مضر بودن آنها آگاهی دارند ، غلظت از ترکیبات فعال مواد افزودنی از جمله سایر اقدامات احتیاطی است.

مهندس همچنین باید اطمینان حاصل کند که اثرات منفی بیش از حد قابل قبول نیست. آنها همچنین باید از دستورالعمل های سازنده در مورد دوز پیروی کنند و همچنین آزمایشات مربوطه را انجام دهند تا مطمئن شوند که اثرات مطلوب در شرایط محل کار به دست می آیند. سرانجام ، آنها باید اطمینان حاصل کنند که دسته ای از مواد افزودنی دقیق بوده و به خصوص در مورد مواد افزودنی بسیار حساس بیش از حد مصرف نمی شود.

از مواد افزودنی بتن در شرایط مختلفی استفاده می شود. هنگامی که نمی توان با تغییر ترکیب مواد اولیه در مخلوط ، خواص ایجاد کرد ، برای ایجاد اثرات مطلوب اقتصادی و همچنین برای بهتر ساختن بتن با کیفیت پایین ، می توان از آنها استفاده کرد.

نتیجه گیری

 افزودنی‌های بتن می‌توانند کیفیت بتن، قابلیت مدیریت، شتاب یا تاخیر در زمان گیرش را بهبود بخشند، از جمله ویژگی‌هایی که می‌توانند برای به دست آوردن نتایج خاص تغییر کنند.

بسیاری از مخلوط‌های بتن، نه همه، امروزه حاوی یک یا چند افزودنی بتن هستند که به فرآیند ریختن شما کمک می‌کنند و هزینه را کاهش می‌دهند و در عین حال بهره‌وری را افزایش می‌دهند. هزینه این مواد افزودنی بسته به مقدار و نوع افزودنی مورد استفاده متفاوت خواهد بود. همه اینها به هزینه متر مکعب بتن اضافه می شود.(منبع :source)

مطالب مشابه

بتن غلطکی چیست

بتن خود متراکم چیست ؟

بتن پیش ساخته چیست؟

بتن اکسپوز یا بتن نما چیست؟

بتن آرمه چیست؟

روش های تخریب بتن

بتن خود ترمیم چیست

بتن الیافی چیست

تأثیر آب بیش از حد در مخلوط بتن

FRP چیست و دلایل استفاده از فیبر FRP

بتن زیستی چیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.