نقشه سایت چیست?انواع سایت مپ

سایت مپ چیست

احتمالاً اصطلاح نقشه سایت یا سایت مپ را شنیده اید.حتی اگر اصلاً چیزهای زیادی درباره سئو یا توسعه وب ندانید ، ما حقایق شناخته شده و کمی نا شناخته شده آورده ایم. امیدواریم مقاله ما به شما کمک کند بدانید بهترین روش ها ساخت سایت مپ چیست و چه اشتباهاتی نباید انجام بدهیم

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت XML فایلی است به منظور اطلاع رسانی به موتورهای جستجو برای خزیدن، فهرست بندی و کشف محتوا در وب سایت شما است. همچنین ممکن است، حاوی اطلاعاتی از قبیل: تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه ، اولویت یک صفحه داده شده و همچنین تعداد تصاویر باشد. همچنین ایندکس سریع صفحه های دارای اولویت ، به ویژه آنهایی را که اخیراً اضافه کرده اید ، امکان پذیر می سازد.

نقشه سایت چیست
site map

نقشه سایت XML را کجا باید قرار دهم؟

درست مانند صفحات وب شما ، سایت مپ XML در URL خود قرار دارد. معمولاً نشانی وب site XML Sitemap یا sitemap.xml می باشد.

با این حال ، اگر به هر دلیلی این امکان وجود نداشته باشد ، می توانید مکان یا نام پرونده دیگری را انتخاب کنید ، به شرطی که آن را در پرونده robots.txt  ارجاع دهید :

که در اکثر سایتها آدرس سایت مپ اینجا  https: //yourDomain/sitemap.xml می باشد

سایت مپ XML شامل موارد زیر است:

  • مکان یک صفحه وب خاص، یعنی آدرس اینترنتی آن: <loc>http://www.sitemaps.com/mywebpage</loc>
  • تاریخ اخیر به روز رسانی صفحه: <lastmod>2022-02-03</lastmod>
  • چند بار صفحه به روز می شود: <changefreq> هفتگی</changefreq>
  • اهمیت نسبی صفحه چیست: <priority></priority> (منبع :sorce)

مزایای استفاده سایت مپ XML و چرا نیاز داریم؟

  • گفتیم که بزرگترین مزیت این است که بایگانی سایت خود را با سهولت دسترسی عنکبوت های جستجو به پیوندهای وب سایت خود افزایش دهید.
  • – اگر site شما حاوی تعداد صفحات بسیار زیادی است و از نظر داخلی به خوبی پیوند داده نشده است ، بنابراین روند بایگانی به کندی انجام می شود ، اما از طریق عنکبوت های جستجو و از طریق نقشه سایت Google XML ، روند کار سریع و آسان خواهد بود ، بنابراین در وقت و تلاش خود صرفه جویی می کنید تا سایت خود را ببینید و آنچه در آن است در موتورهای جستجو
  • در گذشته ، ایجاد نقشه های site برای کمک به عنکبوت های جستجوگر به صورت دستی به سایت شما می رسند ، بنابراین زمان و تلاش عالی است ، بنابراین map سایت Google این مشکل را برطرف کرده است.
  • Much Faster Index: موتورهای جستجو مانند Google ، Yandex و غیره می توانند اطلاعات خیلی سریع تری در مورد صفحات شما داشته باشند ، بنابراین یک روش مفید برای نمایه سازی و نمایش وب سایت در نتایج جستجو است.
  • نمایه سازی آسان از صفحات عمیق: این به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا خیلی سریعتر زیر صفحه های عمیق تر سایت خود را پیدا کنند.
  • پیگیری صفحات فهرست نشده: با افزودن آن به کنسول جستجوی Google ، ردیابی URL و تشخیص مشکلات احتمالی سریعتر خواهد شد.
مزایای نقشه سایت

آیا نقشه های سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات سریعتر خزیده شوند؟

site مپ ها در وب سایت شما به ربات های موتور جستجو سیگنال می دهد تا به روشی هوشمندانه سایت شما را جستجو کنند.

هنگامی که بخشی از محتوا را در وب خود به روز می کنید ، نقشه site به طور خودکار داده های ذخیره شده را با توجه به صفحه خاص به روز می کند.دفعه بعدی که خزنده Google از وب سایت شما بازدید می کند ، سایت مپ صفحه به روز شده را برای بازیابی فوری قرار می دهد. بنابراین ، محتوای جدید در فهرست Google به روز می شود.

اگر حتی پیشرفت قابل ملاحظه ای در کیفیت محتوا داشته باشید ، ممکن است گوگل حتی پس از بازیابی ، محتوای شما را در رتبه بالاتری قرار دهد.

لینک داخلی چیست:مطلبی قابل توجه

چگونه نقشه های سایت بر سئو تأثیر می گذارد؟

site مپ می تواند تأثیر مثبتی بر سئو شما داشته باشد.در حالی که ما در حال حاضر روی نقشه های XML تمرکز می کنیم ، نقشه های HTML ابزاری بسیار مفید برای SEO هستند.

کدام وب site ها به نقشه سایت نیاز دارند؟

در “معیارهای زیر” ، Google ادعا می کند که نقشه های سایت برای …

  • وب های بزرگ
  • وب site هایی با محتوای زیاد که پیوند خوبی با هم ندارند
  • وب سایت های جدید
  • وب هایی با محتوای رسانه ای غنی

از مطالب بالا مشخص است که اکثر وب site ها باید دارای سایت مپ باشند .

آیا داشتن site map خطراتی دارد؟

نقشه سایت بخشی نادر ، زیبا و شگفت انگیز از سئو سایت است. داشتن site مپ مشکلی برای دارندگان وب سایت ندارد – فقط مزایای آن است.

نحوه افزودن site map جدید به وردپرس

برای افزودن کامل نقشه سایت به 3 مرحله نیاز داریم:

1- مرحله اول : ایجاد فایل نقشه سایت در داخل وردپرس است و برای این فرآیند از افزونه Yoast SEO استفاده خواهیم کرد:

افزونه Yoast SEO این ابزار بسیار محبوب است و در اکثر سایت ها به طور گسترده ای گسترش یافته و بیشتر ما از آن برای تنظیم استانداردهای سئو در مقالات استفاده می کنیم ، اما از طریق آن می توانیم نقشه سایت را نیز اضافه کنیم.

مرحله دوم : به Google تأیید کنید که مالک سایت هستید و خود شما هستید که آن را اجرا می کنید

مرحله سوم : افزودن پرونده های نقشه سایت به ابزارهای مدیر وب Google Search Console

چرا به سایت مپ نیاز دارید؟

چرا به سایت مپ نیاز دارید؟

زیرا باعث می شود موتورهای جستجو همه محتوایی را که می خواهید در وب شما کشف و رتبه بندی شود ، پیدا کنند. نقشه های سایت به ویژه برای وب site های جدید ، سایت های بسیار بزرگ (صفحات زیادی) یا سایت هایی با بایگانی زیاد مهم هستند.

برای وب site های جدید ، لینک های خارجی بسیار کمی به سایت شما وارد می شوند ، بنابراین ممکن است خزنده ها در یافتن تمام صفحات سایت شما مشکل داشته باشند.

مطلب جالب توجه ببیند

سئو محلی چیست 

چه کسی باید از سایت مپ استفاده کند؟

 اگر وب سایت شما یکی از موارد زیر است نیازی به استفاده ندارید:

  • سایتهای تک صفحه ای
  • برنامه های SaaS
  • سایتهای نمونه کارها

مطلب خواندی:افزایش رتبه سایت در موتور جستجو گوگل

انواع مختلف نقشه سایت چیست؟

چهار نوع مختلف وجود دارد:

  1. نوع XML: رایج ترین نوع است . این نوعی است که ما در Website Builder Expert استفاده می کنیم – همانطور که در بالا می بینید – و اگر از CMS (سیستم مدیریت محتوا) استفاده می کنید، این نوع نقشه سایت اغلب به طور خودکار برای شما تولید می شود. در مثال بالا، افزونه ما توسط YoastSEO، یک افزونه محبوب وردپرس ایجاد شده است.
  2. نوع خبری: به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای خبری سایت شما را تجزیه و درک کنند. به عنوان مثال، این نوع نقشه سایت به گوگل کمک می کند تا محتوای موضوعی تایید شده برای Google News را شناسایی کند و آن را در مرتبط ترین قسمت نتایج جستجوی خود نمایش دهد.
  3. نوع ویدیویی :به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای ویدیوی سایت شما را درک کنند.
  4. نوع تصویر :به گوگل در شناسایی تصاویر میزبانی شده در وب سایت شما کمک می کند.
انواع سایت مپ
انواع سایت مپ

ارسال نقشه سایت

پس از اتمام Sitemaps ، مرحله بعدی ارسال آن به موتورهای جستجوگر مورد نظر شماست. ابتدا نقشه سایت را در وب سایت خود بارگذاری کنید ، سپس URL فرآیند ارسال را دریافت کنید.

برای ارسال به Google ، می خواهید از Google Search Console استفاده کنید . پس از ایجاد حساب کاربری خود ، بر روی Sitemaps در فهرست کلیک کنید ، سپس در بخش Add New Sitemaps پرونده خود را بارگذاری کرده و بر روی Submit کلیک کنید .

اگر می خواهید به Bing ارسال کنید ، می توانید از Bing Webmaster Tools استفاده کنید . پس از ایجاد حساب کاربری خود ، به My Sites بروید و از فهرست سمت چپ روی Configure My Site و سپس کلیک بر روی Sitemaps کلیک کنید. فقط URL خود را در قسمت مربوطه اضافه کنید ، روی ارسال کلیک کنید و کار شما تمام شد.

اگر می خواهید به DuckDuckGo تسلیم شوید ، خوشحال خواهید شد که یاد بگیرید که دیگر نیازی نیست. DuckDuckGo از اطلاعات بینگ و گوگل برای جستجوی خود استفاده می کند ، بنابراین تا زمانی که به این دو نفر ارسال کنید ، کاملاً خوب خواهید بود.

به خاطر داشته باشید هنگام ارسال URL ها از درج آدرس های هدایت شده به نقشه سایت خود خودداری کنید. تأثیر سایت مپ در سرعت نمایه سازی موتورهای جستجو بسیار عالی است. به لطف فایل سایت مپ ، ربات هایی که به سایت مراجعه می کنند تعیین می کنند کدام صفحه چند بار به روز می شود. همچنین برای بهبود رتبه الکسا مفید هست

چگونه می توانم سایت مپ خود را بدون تجربه برنامه نویسی ایجاد کنم؟

به سادگی ، برخی ابزارها وجود دارد که می توانید برای ایجاد نقشه سایت خود استفاده کنید ، و در اینجا لیستی از برخی از سایت های ارائه دهنده این سرویس وجود دارد

سه افزونه برتر site map وردپرس

چندین افزونه برای سایتهایی که از زیرساخت های WordPress استفاده می کنند در دسترس است. این افزونه ها به شما امکان می دهند تا به سرعت یک فایل نقشه سایت ایجاد کنید. افزونه های زیر بهترین افزونه های سایت مپ هستند. البته وردپرس 5.5 دارای نقشه مپ است

افزونه  برتر سایت مپ وردپرس
  • Yoast Seo
  • One Seo Pack
  • Google XML Sitemaps

رفع خطاهای رایج وب که روی نقشه سایت شما تأثیر می گذارد

کنسول جستجوی Google در مورد بیشتر خطاهای فنی مربوط به نقشه سایت شما به شما می گوید.

به عنوان مثال ، در اینجا هشدار داده می شود که یکی از URL های ارسالی ما توسط robots.txt مسدود شده است:

در اینجا می توانید با این مسائل و چگونگی حل آنها بیشتر آشنا شوید .

با این وجود ، برخی از مواردی است که Google در مورد آنها به شما نمی گوید.

در زیر چند مورد رایج تر ، و چگونگی پیدا کردن و رفع آنها وجود دارد.

صفحات بی فایده و بی کیفیت در site map

اکنون هر صفحه در نقشه سایت شما باید نمایه شده و متعارف باشد.

متأسفانه ، این بدان معنا نیست که همه آن صفحات از کیفیت بالایی برخوردار هستند. اگر محتوای زیادی دارید ، برخی از صفحات با کیفیت پایین احتمالاً تبدیل کرده اند.

نتیجه گیری

نقشه سایت خزیدن و فهرست بندی سایت شما را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو آسان تر می کند و شانس شما را برای نمایش در نتایج جستجو افزایش می دهد. 

منبع :source

مطلب مشابه

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. الان برای سایت ها جدید ( نوپا ) لازم می باشد. ولی اگه سایتی دارید که چند سال دارید و مرتب ماهی چند پست جدید می ذارید می تونید سایت مپ نداشته باشید هر چند توصیه نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.